Allmän utvecklingsgymnastik

BELÄGET I EN GRUPP:

  • 4 – 5 år
  • 6 – 8 år
  • 9 år och äldre

Vad är allmän utvecklingsgymnastik?

Allmän utvecklingsgymnastik tränar uthållighet mindre än andra typer, men kan utveckla muskelstyrka, stärka leder etc. hålla dem flexibla. Förstärkning av lederna inträffar eftersom man vid gymnastiska övningar glider benets ledytor relativt varandra. Under dessa rörelser inträffar måttlig irritation av de brosklager som täcker lederna, vilket bidrar till att deras förtjockning och förbättrar näring. Ökningen i broskmassan ökar de stötdämpande egenskaperna hos brosket och minskar belastningen på de benformiga ytorna, förhindrar deras skador och saltavlagring.

Med korrekt prestanda för gymnastiska övningar, d.v.s. i en jämn, mjuk, enhetlig, utan ryck, men med en tillräcklig rörelsesamplitude, ökar näringen av den periartikulära, ligamentartikelformiga apparaten. Det blir mer elastiskt, kraftfullare och mer pålitligt skyddar fogen mot skador, förhindrar dess styvhet, utvecklar en viktig kvalitet på musklerna – dess töjbarhet.

En mängd olika gymnastiska övningar, ett stort arsenal av rörelser ger dig möjlighet att selektivt och leda till påverkan. enskilda muskelgrupper, leder, gör det möjligt att korrigera hållningsfel, att behandla posttraumatiska muskler och ledskador. Gymnastiska övningar visar sig vara ett oundgängligt verktyg för behandling av metabolisk-dystrofiska och reumatiska sjukdomar i lederna: artros, spondylos, etc.

När du deltar i gymnastiska övningar är det lättare att lära sig djupt diafragmatisk andning: övningar som ökar bröstvolymen (utvidgning av armarna och förlängningen av bagageutrymmet) åtföljs av ett djupt andetag genom näsan, och vice versa kombineras en minskning av bröstvolymen (föra armarna, föra benen till kroppen och böja den). med en utdragen utandning. När du lär dig att andas är det viktigt att komma ihåg att långvarig, formad andning, som inte stöds av tillräckligt muskelarbete, kan orsaka yrsel som ett resultat av hyperventilation.

Övningar kan utföras med gymnastiska pinnar, elastiska gummiband, etc., vilket förbättrar deras allmänna utvecklingseffekt. När du utför övningar förknippade med en förändring av kroppspositionen (hänger på baren med huvudet nedåt, står på armbågarna eller på händerna), överflödar blodkärlen i den övre halvan av kroppen med blod. Detta förbättrar mekanismerna för reglering av blodcirkulationen. Gymnastiska övningar hjälper till att stärka hjärtmuskeln, musklerna i axelbandet, magmusklerna, stimulerar blodcirkulationen, har en reglerande effekt på nervsystemet, balanserar processerna för upphetsning och hämning och förbättrar koordinationen av rörelser. Övningar med hantlar utvecklar muskelstyrka, bildar korrekt hållning och skapar lättnad av musklerna.

Enkelheten att dosera belastningen, intensiteten och varaktigheten av klasserna gör gymnastik tillgänglig för människor i olika åldrar och hälsotillstånd.

För att gå med i denna grupp, kan du ringa oss på nummer:
072-253 06 83  och 070-053 9593.
Eller skriv till e-mail kansli@acro-dance.se.
Vi väntar på dig med otålighet!